Deze week gaf Articulate haar nieuwe e-learning authoringtool Storyline officieel vrij. Articulate kennen onder andere we van Studio, een populaire tool om Powerpoint om te zetten naar Flash e-learning content. Een truc die ook wordt gedaan door Adobe Presenter en sinds een half jaar ook door Trivantis Snap!. Deze laatste positioneert zich als DE concurrent van Articulate Studio ($ 999) met de veel lagere prijs van $ 99.
Voor de ontwikkeling van Storyline heeft Articulate duidelijk leentjebuur gespeeld bij andere tools: Powerpoint, Lectora en Captivate.
Powerpoint
De slimste zet is het kopiëren van de gebruikersinterface van Microsoft Powerpoint. Niet alleen de interface, maar ook de vormgeving en kleurenschema’s van Powerpoint vinden we terug in Storyline. Het is overigens (net als bij Captivate) mogelijk om Powerpointslides te importeren. Iemand die echter bekend is met Powerpoint kan al het grafische net zo goed in Storyline doen.
Gekeken bij Lectora
De ontwikkelaars van Storyline hebben bij Lectora (van Trivantis) goed gekeken naar de uitgebreide mogelijkheden om interactie aan de content toe te voegen.Ook Storyline heeft uitgebreide timingmogelijkheden en werkt met triggers. De manier waarop je bij Storyline interacties aan objecten kunt toevoegen lijkt veel op die van Lectora. Het ziet er alleen veel strakker uit.
Captivate: Eat your heart out
En dan de grote concurrent: Captivate van Adobe. Storyline produceert direct HTML5 (bij Captivate kan dit alleen met een losse HTML5-converter), maar dat is niet het belangrijkste verschil. Wat Captivate kan, lijkt Storyline ook te kunnen (ik ben nog niets tegengekomen waarin Captivate beter is). Storyline heeft een veel uitgebreidere bibliotheek met templates, shapes en characters. Objecten kunnen worden gegroepeerd in layers. Op basis van triggers (mouseclick, mouseover etc.) kan je layers tonen/verbergen of de gezichtsuitdrukking van de characters aanpassen. Van een slide met verschillende objecten kan je eenvoudig een sleepvraag maken (echt heel mooi gedaan). Met markers maak je eenvoudig popups (met daarin video en/of scollable tekst). Het is ook fantastisch om de pijlpunt van de captions vrij te kunnen plaatsen.
Ik zou bijna vergeten dat Captivate van oorsprong is gemaakt om interactieve softwaresimulaties en –demonstraties te maken. Storyline doet dat ook gewoon. Ergens in India werkt Adobe nu aan Captivate 6 en als ze op gelijke voet willen komen met Storyline is daar nog een hoop werk te doen. Veel wensen van Captivate gebruikers (http://captivate6ideas.ideascale.com/) zijn nu al beschikbaar in Storyline.
Prijzen?
Articulate gaat met Storyline niet echt in de prijsaanval. Captivate kost met een Amerikaanse creditcard $ 799, Europeanen mogen € 799 (ex BTW) naar Adobe overmaken. Lectora Publisher kost nu $ 1.595. Op dit moment vraagt Articulate $ 1. 398 (ca. € 1.050) voor een activatiecode en zit daarmee tussen Captivate en Lectora in.