Van 3 t/m 6 december was ik met ruim 1.600 andere (e-)learning professionals bij Elliott Masie’s Learning 2013 in Orlando. Het was een bijzonder leerzame conferentie en ik heb met veel collega’s gesproken over de ontwikkelingen in ons vakgebied.
Storyline is een klein onderwerp in de context van Learning 2013, maar is toch verschillende keren aan de orde geweest. Storyline wordt inmiddels door veel organisaties gebruikt. De belangrijkste redenen zijn dat ontwikkelaars er snel mee aan de slag kunnen en dat het veel mogelijkheden heeft om interacties te bouwen. White Lodging liet zien hoe je aantrekkelijkere en korte modules maakt.
Dat kan beter en korter
Één van de sessies ging over het bouwen van 15 minute e-learning modules. White Lodging is een Amerikaanse hotelketen die besloot om de e-learningmodules aanzienlijk in te korten. De oude modules werden slecht beoordeeld en onderzoek bij de gebruikers leidde tot …
- het niet langer verplicht stellen van de modules. Medewerkers konden zelf besluiten of en welke modules ze gingen volgen.
- aantrekkelijkere modules. White Lodging is daarom eerst gaan kijken waarom bepaalde TV-programma’s populair zijn en dezelfde presentatietechnieken in de e-learning proberen toe te passen, om zo de inhoud beter te verkopen aan de cusrsist. Hiervan hebben we helaas geen voorbeelden gezien, maar het idee is dat we als instructial designers nog te veel binnen onze eigen didactische kaders denken, terwijl erom ons heen steeds meer webtoepassingen ontstaan die wel aansprekend zijn.
- het loslaten van de corporate look. Een corporate vormgeving versterkt het gevoel dat je een cursus moet volgen en geeft een eentonige ervaring. De voorbeelden die werden getoond hadden allemaal een verschillende tekenstijl en kleurstelling. Doordat de cursussen allemaal in Storyline waren gebouwd was de navigatie wel hetzelfde.
- meer interactie. De cursist moet altijd klikken om naar een volgend scherm te gaan en er zijn dus geen automatische schermwisselingen. Dit verhoogt het interactieniveau.
-
kortere modules van maximaal 15 minuten. In plaats van het splitsen verschillende korte modules besloot de opdrachtgever om delen die minder belangrijk waren uit de cursus te schrappen. Iets waar niet alle materiedeskundigen even blij mee waren en wat een hoop energie heeft gekost.Ook werd de veelgebruikte truc toegepast om extra informatie achter een knop zetten. In Storyline zet je deze extra info dan op een aparte layer of achter een marker waardoor deze niet meer meetelt in de telling van de schermen om een status Completed te krijgen. Hiernaast een paar voorbeelden.
Door deze veranderingen werden de cursussen veel positiever beoordeeld. Ondanks dat de cursussen niet meer verplicht waren, werden ze toch vaker gevolgd. Een belangrijke reden hiervoor was ook doordat ze niet langer als corporate (opgelegd van bovenaf) werden ervaren.
Ik schrijf je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte (Citaat Blaise Pascal)
Het bouwen van een korte cursus kost niet minder tijd dan het schrijven van een lange cursus. Vooral het overleg met de Subject Matter Experts (SME’s – materiedeskundigen) kostte veel tijd en aan infographics worden hogere eisen gesteld. Het is dus niet zo dat een kortere cursus ook minder kost!
Download voorbeeld achtergrondinformatie
voorbeeld_achtergrondinformatie_350x250.story (276,0 KiB, 1.280 hits)